Jdi na obsah Jdi na menu

Analfabetka, která uměla počítat

21. 12. 2015

Román Analfabetka, která uměla počítat je druhým spisovatelským počinem švédského autora Jonase Jonassona. Jeho prvotina Stoletý stařík, který vyskočil z okna a zmizel vyšla v originále v roce 2009 a dočkala se již filmového zpracování.1 Ačkoliv do této chvíle vyšly pouze dva výše uvedené tituly, Jonassonovy knihy byly přeloženy do mnoha dalších jazyků a dostaly se tak do povědomí mnoha čtenářů.V

Analfabetka, která uměla počítat seznamuje čtenáře s životním příběhem černošské dívky Nombeko Mayeki, která se narodila v Jihoafrické republice na počátku šedesátých let. Nombeko se již jako dítě vypracuje na vedoucí úseku vynášení latrín, ale v den svých patnáctých narozenin se rozhodne vydat do světa – konkrétně je jejím cílem Národní knihovna. Nombeko není jako ostatní, od útlého věku projevu nadměrnou dávku inteligence, učí se číst, psát, počítat. V osudný den ji však cestu na vysněné místo pokazí setkání s autem inženýra van der Westhuizena, který ji opilý srazí na chodníku. Vzhledem k barvě Nombečiny pleti je potrestána ona. Nombeko se tak ocitá v inženýrově domě za vysokým ostnatým plotem s ochrankou a minami kolem. Inženýr van der Westhuizen pracuje na tajném vládním projektu a jeho úkolem je vyrobit pro Jihoafrickou republiku šest atomových bomb, což bohužel kvůli své časté opilosti a nevalnému vzdělání moc nezvládá.

Nombeko stráví v tomto domě po boku inženýra několik let, avšak nezahálí a dál se vzdělává. Již brzy svými znalostmi o jaderném inženýrství předběhne i inženýra samotného, který to na jednu stranu velice těžce nese, na druhou však Nombeko využívá, aby se udržel na své pozici. Nombeko pracuje na únikovém plánu a nakonec se jí podaří uprchnout do Švédska, jenže místo aby spolu s ní dorazila krabice sušeného antilopího masa, vyzvedne si Nombeko sedmou atomovou bombu, která byla omylem vyrobena a před jihoafrickou vládou zatajena.

Na pozadí historických událostí se Nombeko a její noví přátelé snaží nechtěného daru zbavit. Jeden plán následuje za druhým, ale všechny jsou zhaceny naprosto banálními, na sebe navazujícími okolnostmi a častou neschopností Nombečiných kolegů. Zkrátka není vůbec snadné se zbavit atomové bomby, která neexistuje a která by mohla navíc způsobit konflikt hned mezi několika zeměmi (Nombeko svou svobodu vykoupila úmluvou s agenty izraelského Mosadu, kteří nebyli moc nadšení, když místo bomby obdrželi antilopí maso).

Místy se zdá, že Jonas Jonasson své postavy úmyslně trápí a sesílá na ně jeden problém za druhým. Úředně existujícího Holgera 1 zapomene obdařit důvtipem, jeho úředně neexistující dvojče sice oplývá velkou dávkou inteligence, ale k čemu je to dobré, když o něm nikdo neví. Celestine je jedno, co dělá, hlavně když to bude dost „proti“. A bude se to hodit do plánů jí a Holgerovi 1. Nombeko nemá situaci vůbec lehkou a její vztah s Holgerem 2, který spolu naváží na bedně s atomovou bombou, by se dal ve zkratce popsat jako čekání na lepší zítřky.

Někdy v půlce knihy může být již čtenář znuděn neustále se opakujícím motivem – je vymyšlen plán, jak se zbavit bomby, najdou se potřebné finanční prostředky, pak se něco malého pokazí a dominová vlna zhatí celé snažení. Na druhou stranu všechny tyto okolnosti autor líčí s velkou dávnou jemné ironie, takže pokud se čtenář smíří s faktem, že bomba zatím nebude nikam vrácena, protože je příběh teprve v polovině, stává se z knihy poutavé vyprávění o osudech hrdinů a o propletenci vztahů a z hlavního motivu se stává motiv vedlejší.

Nakonec však vše dospěje ke šťastnému konci. Bomba je ze života hrdinů odstraněna a oni si konečně mohou vydechnout. Ve finále vlastně nejde o ten šťastný konec, ale o autorovo poselství, které vnímám jako nabádání k tomu, abychom svůj život žili naplno, ačkoliv se nám aktuálně příliš nedaří, neboť roky plynou rychle, tvoří se nová historie a na světě jsme jen jednou. Je jedno, jestli pocházíme ze slumu, úředně neexistujeme nebo musíme zavřít prosperující firmu. Na to, abychom stáli na místě máme příliš málo času a je nutné se naučit žít s tím, co aktuálně máme.

1 Wikipedia. Jonas Jonasson [online]. 2015 [cit. 2015-06-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jonas_Jonasson